Bácsalmáson, az
áruház sarkán így telt a napunk – 1985-ben, saját Simsonommal, egykerekezés
közben.
A 80-as évek Bácsalmása nemcsak utcanevekről és poros földutakról szólt – hanem hangokról is. A Simson üveghangja, a baráti nevetések, a fészerből kiszűrődő reszelés zaja mind hozzátartozott ahhoz a világhoz, amit mi együtt építettünk.
LEGENDAUTAM – 13. fejezet: Bácsalmáson- Simson-trend a mi világunkban
Aki a ’80-as években Bácsalmáson járt, tudja: mindig
ugyanott gyűltünk össze – a Gróf Teleki József utca és a Szent János utca
sarkán, az áruház előtt. Simsonokkal érkeztünk, motorosok voltunk, és az a
sarok lett a mi törzshelyünk.
Amikor először odaálltunk, ott volt egy kerékpártartó. Félrehúztuk, hogy legyen helyünk, de másnapra visszakerült a régi helyére. Mi pedig újra arrébb tettük, mert a motoroknak ott volt a helyük
Ha elkezdett csepergni az eső, átvonultunk a mozi bejárata alatti teraszra. Ott ültünk a fa korláton, miközben a motorok kint áztak – ez így volt rendben. A képen látható terasz, a mozi bejárata és a nagy presszó Bácsalmáson található – nekem így maradt meg emlékben, oda ültünk. Szerintem a kép a ’80-as években készült; ha megfigyeled, a presszó előtt még a régi kuka is ott áll – egy igazi retró hangulat. A kép forrása: egykor.hu – a kép csak illusztráció.
Szerintem nem volt olyan nap, hogy ne állt volna valaki az áruház sarkán. Ott született a legenda: beszélgettünk mindenről, tervekről, motorokról, sőt még arról is, ki kísérje haza a lányokat és mitől másnapos voltunk.
Simson-trend a mi világunkban
Akkoriban a Simson volt a menő köztünk.
Persze, amit csináltunk, szinte mind tilosnak számított – de hát pont ez adott
ízt az egésznek! A „Cm 50” gyári táblán ott virított, mi pedig a TSZ-ben vagy a
gazdaság műhelyében talált számbeütővel megoldottuk, hogy segédmotor vizsgára
menjen. Na-ná, hogy tilos volt, de mi pont ilyenek voltunk: ha valami tiltott,
mi még rátettünk egy lapáttal. A fővázba beleütöttük a számot, és máris
„segédmotor” lett belőle.
A hátsó sárvédőt levágtuk a lámpa alatt, a sárvédőre papucsot fúrtunk, hogy egykerekezés közben ne érje le a sárvédőt. Hátsó lábtartót is felszereltünk. Volt ott minden: Water vízhőmérőóra
100-as tokban, egyenes gyertyapipa vízálló gumival, Pannonia oldalsztender,
teleszkóp-gumiharang és bowdenház-védő gumiharang, ha gyári hátsó gumi
elkopott, akkor 300-as barum gumi. Ha ezeket felrakod a motorodra, akkor
Bácsalmáson már mondhatod: Simson-trend vagy! A kipufogóból
kivettük a hangtompító betétet – mert nekünk az volt a fontos, hogy szóljon!
Ez a képek a saját Simson motoromról készült,
valószínűleg 1983-ban, Bácsalmáson, a Juranics utcai (ma Posta utca) házunk
udvarán ott nőttem fel. A hátsó sárvédő levágva, papucs fúrva, Water
vízhőmérőóra, Pannonia oldalsztender. Akkor 275-ös gumit kaptunk a boltban, de
később – ahogy illik – 300-as Barum került rá. Minden rajta volt, ami a
Bácsalmáson Simson-trendet jelentette. Mert nekünk az volt a fontos, hogy
szóljon!
A fészerben, a satupadnál zajlott a tuning: nem kellett
hozzá más, csak egy fémreszelő meg egy tolómérő – ezek csak alap szerszámok
voltak. Később jött a sportkipufogó, amit Tibinél láttunk a motoron. Hogy
honnan szerezte, azt csak ő tudta, de az biztos, hogy milliméterre pontos volt,
rajz is járt hozzá, egyik barátom talán Janó pedig megszerezte a pontos
méreteket. Én pedig a TSZ-ben klingerit papíron kiszerkesztettem egy kúpot a
sportkipufogóhoz. Emlékszem, a kúpot 10 mm-rel be kellett engedni, de nem volt
mindegy, milyen vastag belső átmérőjű cső került hozzá. Nem úgy volt, mint
most, hogy megrendeled a neten. Párszor megcsináltam ugyanezt a barátoknak is –
mert a Simson-trend nem állt meg egyetlen gépnél, hanem közösségi élmény lett. A házi
tuning nemcsak technikai dolog volt, hanem vagányság is. Ha valaki újítást
hozott, mindenki megnézte, kipróbálta, és ha bevált, másnap már több motoron is
ott volt. Így terjedt a retró motoros tudás, szájról szájra, fészerből
fészerbe.
Üveghang
és vasárnapi szokások
Sokan nem tudják, mit jelent az „üveghang”. Nekünk,
akik a 80-as években Bácsalmáson Simsonnal jártunk, ez mindennapos kifejezés
volt. Az üveghang( a motor maximális
fordulatszámának hangja)
– amikor egyes sebességben teljesen kihúzatod, és a gép olyan hangot ad, mintha
üvegen csúszna végig. Ez volt a szabadság hangja, a fiatalos vagányság jelképe.
Felültünk a motorra, kifordultunk a nagypresszó felé,
és egyesben meghúztuk üveghangig. Vakvilágba mentünk, csak a hang számított –
az a bizonyos üveghang, ami még most is fülemben cseng.
Attól tényleg nincs jobb érzés, mint amikor
felültünk a motorra, kifordultunk a nagypresszó felé, és egyesben meghúztuk
üveghangig. Vakvilágba mentünk, csak a hang számított – az a bizonyos üveghang,
ami még most is fülemben cseng. Nekem mindig is a kézi váltós autó és motor
volt az igazi, mert ott lehetett szépen kihúzatni, hallgatni, ahogy a gép
énekel.
Csak húztuk a gázt, és ha vasárnap délután
fél ötkor jött a vonat, kimentünk az állomásra. De hétközben is előfordult,
hogy délután kimentünk, megnézni, ki érkezik haza az iskolából. Ez bevált
szokásunk volt, igazi közösségi program.
Göcsi és a sirató fal
A „Göcsi”-t Bácsalmáson biztosan nem kell bemutatni. Régen
volt ott egy lőtér, szemben pedig a „sirató fal”, ahogy mi neveztük. Ez a hely
igazi motorgyilkos volt: itt csak üveghangon sírtak a gépek. Nekimentünk a
falnak, és ha nem sikerült felmenni, bizony néha elestünk. De nem adtuk fel – a
következő alkalommal újra nekivágtunk, mert az élmény mindig megért minden
próbát. Ez volt a mi edzőterepünk, a motoros bátorság próbája. Nem számított, ha
porosak lettünk, ha horzsolás maradt, mert a közösség és a nevetés minden
fájdalmat elfeledtetett.
Barátság és közösség
A motorozás nemcsak gépekről szólt, hanem barátságról
is. Volt, hogy csak úgy elindultunk, céltalanul, és a földutak vezettek minket.
Néha megálltunk egy fa alatt, beszélgettünk, nevettünk, és közben hallgattuk,
ahogy a motor hűl.
Ha valakinek kifogyott a benzin, mindenki ötletelt. Ha
valaki elesett a „sirató falnál”, mindenki segített felállni. Ezek voltak azok
a pillanatok, amikor nem számított semmi más, csak az, hogy együtt voltunk.
Csak húztuk a gázt, és ha vasárnap délután fél ötkor
jött a vonat, kimentünk az állomásra. Ez szinte szertartás volt: a motorok sorban
álltak, mi pedig figyeltük, ki érkezik haza.
De hétközben is előfordult, hogy délután kimentünk,
megnézni, ki jön haza az iskolából. Ez bevált szokásunk volt, igazi közösségi
program. Nem kellett hozzá semmi különös, csak a motor, a barátok, és az állomás
hangulata.
Doboka és a földutak
Doboka szerintem mindenkinek ismerős. Onnan indultunk,
az áruház sarkától, és földutakon át jutottunk el Bácsszőlősre, Csikériára,
Mélykútra, Kunbajára, vagy épp a KISZ-táborhoz. Mindig földúton mentünk, mert
ott volt az igazi kaland.
Egyszer az egyik motor kifogyott benzinből.
Jöttek a nagy ötletek, de egyik sem vált be. Végül a hátsó lámpa búráját
levettük, és abba engedtünk egy kis benzint – így oldottuk meg. Még most sem
tudom, hogyan sikerült, de egy hétvégén telitankkal elmotorozni… az maga volt a
szabadság!
Néha megálltunk, ha a motor túlmelegedett. Water
vízhőmérőóra mutatója kiakadt, mi pedig ráköptünk a hengerre, mondván: „itt tükörtojást
lehetne sütni!” Ez volt a mi humorunk, a retró motoros élet része.
Retró szabadság és nosztalgia
A motor számunkra nem közlekedési eszköz volt, hanem
szabadság. Az üveghang, a földutak pora, a túlmelegedett henger, a barkácsolt
tuning – mind-mind része volt annak a legendának, amit együtt írtunk.
Most, visszatekintve, mosolyogva gondolok ezekre az időkre. Nem volt pénzünk nagy dolgokra, nekünk csak egy volt fontos: a tankban legyen tele benzin. Néha pár csepp ricinusolajat is raktunk bele, de volt kreativitásunk, barátságunk és rengeteg élményünk. A motorozás, a tuning, a közös kalandok mind hozzátettek ahhoz, hogy a „legendautam „fejezetei megszülessenek.
Ha újra kezdeném ugyanazt csinálnám, mint régen – mert az áruház sarkán született az igazi legenda, amit más talán el sem hinne. Csak kapásból írtam most: kis Mankó, Pite, Janó, Bogyó (Egér – igen, én vagcyok), Lajoska, Pepe, Feri, Ottó, Miki, kis Pé, Bambi, B gábor, Jávi, T jancsi, T feri , Mikxi, Roszkó, Sanyi, Döme, Katfaki, M zsolti, N zoli, D anti, feri, Szaki. Ezekből született egy igaz legenda. Bácsalmáson a motorosok Jugóból hozott mamuszt, Ritt, Casucci farmert, Levi’s farmert és inget, Ritmo cipőt hordtak. Szerintem Bácsalmáson a motorosoknak a Jugó-mamusz volt az igazi legenda. A motorozás, a tuning, a közös kalandok mind hozzátettek ahhoz, hogy a „Legendautam” fejezetei megszülessenek.
Zárszó
Ez a 13. fejezet nemcsak a motorokról szól, hanem
rólunk is. A barátságról, a közösségről, a szabadságról, és arról a vidám
hangulatról, ami átszőtte a mindennapjainkat. A Simson-trend, az üveghang, a
földutak, a „sirató fal” – mind részei.
De a történet itt még nem ért véget…
Egy legenda, amit én álmodtam meg – de még messze nincs vége…” „Ez csak a kezdet volt. A legenda él tovább.” Írta: Gründfelder Attila
Ha tetszett az írásom, írj bátran! Szívesen folytatom a beszélgetést veled. Facebookon így találsz meg: Gründfelder Attila (Egér) .Vagy keresd ezt a profilt: https://www.facebook.com/profile.php?id=100005975355818
🛡️ Ez a bejegyzés szerzői jogi védelem alatt áll.
Creative Commons – Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd! 4.0
🔗 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.hu



.jpg)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése